Z praxe: Význam (spolu)zavinění při dopravní nehodě
Dopravní nehody bývají často spojeny s rychlými soudy o vině a nekonečnými argumentačními souboji. Co když ale situace není tak jednoznačná? Spoluzavinění může hrát klíčovou roli nejen v určení odpovědnosti, ale také v trestním řízení. Jak může podíl druhého řidiče ovlivnit váš případ? A proč je důležité trvat na důkladném objasnění všech okolností? Odpovědi najdete v našem třetím dílu seriálu Z praxe.
Úvodem
Všichni máme ve svém okolí někoho, kdo za volantem pronáší legendární hlášky. Možná jsme to někdy my sami. Komentujeme dovednosti ostatních řidičů nebo jsme vystaveni kritice spolujezdců. V obecné rovině platí, že účast v provozu na pozemních komunikacích probouzí živelné emoce. Dopravní nehody stojí v uvedených poměrech na vrcholu pomyslné pyramidy.
Nezřídka vidíme argumentační souboj dvojice táborů v oranžových vestách, které stojí opodál blikajících vozidel. Článek na pár řádcích odkrývá, jak podíl jednoho či druhého řidiče na chtě/nechtě společné nehodě, může nakonec ovlivnit určení viny.
Jsme ve fázi, kdy dopravní nehodu řeší policie ne proto, že Vám chce dát pokutu, ale protože má podezření, že Vy nebo někdo jiný, spáchal trestný čin. Ve vzduchu hrozí mnohem vážnější postih. To je dáno především povahou celé věci, která je mnohem závažnější než pár ohnutých plechů. Zpravidla jde o nehody, kde došlo k velkým škodám na majetku, újmě na zdraví nebo úmrtí. Alkohol za volantem je potom ve vší úctě „folklór“ trestné činnosti v dopravě.
Význam spoluzavinění při dopravní nehodě
Pokud jste označeni za viníka dopravní nehody a máte pocit, že na tom měl lví podíl i druhý účastník provozu, vězte, že to může mít pro trestní řízení dvojí význam. Míra účasti této osoby zavdá důvod k aplikaci tzv. subsidiarity trestní represe[1]. To zjednodušeně znamená, že Vaše jednání nedosáhlo takové intenzity, aby Vám hrozil s nadsázkou „závažnější postih než pokuta“, bez nadsázky záznam v rejstříku trestů. Nebo v druhém případě hovoříme o přerušení tzv. příčinné souvislosti[2]. Jinak řečeno, Vaše jednání (porušení důležitých povinností zákona o silničním provozu) nevedlo k negativnímu následku (škodě na majetku, újmě na zdraví apod.). V konečném důsledku mohou taková zjištění vést ke zmírnění trestu nebo dokonce ke zproštění viny v trestním řízení.
„Disclaimer“ a řešení, jak mu předcházet
Na první pohled by se mohlo zdát, že jde o triviální věc, ale v kontextu dalších výkladových pravidel[3], o kterých se v zákonech nedočtete, se věc může ještě docela zamotat. Poměrně často se stává, že osoba, která je v přestupkovém řízení označena za viníka, je v trestním řízení označena za poškozenou a naopak. Špatnou zprávou je, že i dnes čteme rozhodnutí specializovaných soudců a vícečlenných senátů, kde „vypadlo“ posouzení a hodnocení spoluúčasti na dopravní nehodě. Takové rozhodnutí je přitom nesprávné.
Základ je, aby orgány činné v trestním řízení s dostatečnou vervou zjišťovaly a objasňovaly okolnosti dopravní nehody ve vztahu ke všem jejím účastníkům stejně. Na tom je potřeba bezpodmínečně trvat. Pokud se tak z jakéhokoli důvodu neděje, je úkolem advokáta, aby řádně hájil Vaše práva a navrhnul k tomu odpovídající postup. Proto doporučujeme, abyste vždy zvážili své schopnosti a nechali se v trestním řízení zastoupit advokátem.